JOBBiT – Markedsfører karrieremuligheter i Trøndelag

Fra å være en portal med tradisjonelle stillingsannonser for bedrifter i Trøndelag, satser JOBBiT nå videre som et omdømmebyrå som skal bistå bedriftene med å synliggjøre ledige stillinger og karrieremuligheter gjennom innholdsmarkedsføring.

Etter at Smart Norway overtok eierskapet i JOBBiT 1. april 2018, har det pågått en lengre prosess for å videreutvikle konseptet. Fra å være en portal med tradisjonelle stillingsannonser for bedrifter i Trøndelag, satser JOBBiT nå videre som et omdømmebyrå som skal bistå bedriftene med å synliggjøre ledige stillinger og karrieremuligheter gjennom innholdsmarkedsføring.

Å fremstå som en attraktiv arbeidsplass blir stadig viktigere for å rekruttere dyktige medarbeidere. Da må bedriften by på seg selv, fortelle hvorfor man burde søke og kanskje også flytte til et nytt sted for å ta akkurat den jobben. Det ønsker JOBBiT å bistå arbeidsgiverne med.

- Alexander Kjølstad

Forteller de gode historiene

Daglig leder Alexander Støvik Kjølstad

Tanken er å produsere artikler som gjennom å fortelle de gode historiene gir et bedre innblikk i hvorfor man bør søke, enn det man får i de mer tradisjonelle stillingsutlysningene. Ved å presentere dette i en annen form, har JOBBiT også helt andre muligheter til å bruke visuelle virkemidler som filmsnutter eller animasjoner og bilder.

– For å tilrettelegge for dette har vi gått over til en ny nettside som gir oss mulighet til å designe hver enkelt sak individuelt. På denne måten kan vi gi de potensielle søkerne en smakebit av arbeidshverdagen som venter, og løfte fram det som er attraktivt med akkurat denne stillingen. Er arbeidsplassen lokalisert ute i distriktene, handler det også mye om å fortelle hvorfor det kan være fordelaktig å bosette seg der, sier Alexander.

I tillegg til å skrive og publisere artikkelen på jobbit.no så bistår JOBBiT med annonsering i aviser og på sosiale medier. I samarbeid med datterselskapene Smart Media, Smart Labs og Camerat kan JOBBiT dessuten produsere både film, animasjon og foto.

– For de rundt 850 bedriftene og organisasjonene som allerede er kunder av Smart Media eller Camerat, vil det være en ekstra fordel, ettersom vi har laget nettsidene og dermed også kan bistå med publisering av artikkelen på deres egne nettsider.

Nytt system for søknadshåndtering

Alexander forteller at også søknadssystemet vil bli byttet ut i løpet av kort tid. En viktig prioritet ved valg av løsning har vært at det skal være enkelt for brukerne, og det skal fungere like godt på mobil som på PC.

– Den nye, moderne løsningen er langt mer fleksibel enn det vi tidligere har vært vant med. Den gjør det mye enklere for kandidatene å søke på stillinger og definere hvilke varslinger de ønsker om fremtidige stillingsutlysninger.

Han presiserer at løsningen også er mer brukervennlig for arbeidsgiverne ettersom den gir god oversikt over kandidatene og muliggjør sortering og evaluering på ulike nivåer.  I tillegg tilfredsstiller den kravene i den nye personvernforordningen (GDPR).

– Vi gleder oss veldig til å få den nye løsningen på plass, forhåpentligvis allerede i løpet av oktober.

Artikkelen fortsetter under bildet:

Prosjektleder Linda Bomann, rekrutteringsrådgiver Inger Mari Bomo, skribent Camilla Haugseth Hoem og daglig leder Alexander Støvik Kjølstad ser frem til å bygge videre på JOBBiT som omdømmebyrå.
Prosjektleder Linda Bomann, rekrutteringsrådgiver Inger Mari Bomo, skribent Camilla Haugseth Hoem og daglig leder Alexander Støvik Kjølstad ser frem til å bygge videre på JOBBiT som omdømmebyrå.

Tilbyr rekrutteringstjenester i samarbeid med Adecco

Tidligere i år inngikk JOBBiT et samarbeid med rekrutteringsbyrået Adecco, og nå som det nye konseptet er på plass har Alexander stor tro på at samarbeidet vil være en viktig ressurs for bedriftene som ønsker bistand med å finne en ny medarbeider.

– Det er veldig bra for oss og våre kunder, at vi nå har noen som er del av et større globalt apparat, helproffe på rekruttering og med god kjennskap til lover og regler på dette området. Det betyr at vi kan gi et enda bredere tilbud til våre kunder.

Alexander forklarer at i tillegg til å markedsføre stillingen og tiltrekke flere relevante søkere, kan JOBBiT dermed også bistå arbeidsgiverne med å finne den best egnede kandidaten for jobben gjennom å tilby administrering og evaluering av søknader, gjennomføring av personlighetstester og intervju.

– Vi har med andre ord mye å tilby både store og små arbeidsgivere i jakten på nye medarbeidere. Det er også verdt å merke seg at det er rimeligere å annonsere på finn.no via JOBBiT, da vi har partneravtaler som gjør det enklere å forhandle seg frem til en pris.

– JOBBiT er en del av et større byrå med til sammen 25 ansatte og som tilbyr mange ulike tjenester innen digital kommunikasjon og markedsføring. Vil du ha en spennende stillingsutlysning med gode digitale verktøy for å håndtere søknadsprosessen, må du ta kontakt med oss, oppfordrer Alexander.

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt (personopplysningsloven § 19), og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18, 1.ledd). Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.